2. Aarzelen mag wel.
Luister naar het voorbeeld.
3. Dus bij een lastig stukje: liever even inhouden, dan doorschieten en herstarten.
Rubato (met vrije behandeling van het tempo) kan goed.
Luister naar het voorbeeld.
4. Muziek is een dynamische kunst (net als dans en film): de veranderingen in tempo,
luidheid en timbre moeten overeenkomen met bewegingen die je met je lichaam kunt maken.
Luister naar het voorbeeld.
5. Vertolk. Verkoop je spel. Speel niet veel, luid of snel, doch slim en doorvoeld.
Luister naar het voorbeeld.
6. LUISTER! naar de ruimte (de akoestiek) en het publiek (hoe zal je muziek overkomen).
Met pedaalgebruik schep ik de sfeer van de akoestiek van de ruimte.
7. Buit de mogelijkheden van het instrument uit, dus van de piano de toucher en het pedaal.
Luister naar het voorbeeld.
8. Cultiveer je eigen kwaliteiten. Bijvoorbeeld: grote handen voor wijde grepen,
ritmegevoel voor dansmuziek, geheugen voor songs.
Luister naar het voorbeeld.
9. Let erop of mensen gaan meezingen of dansen. Dan zit je goed.
[G] Shine a[Go]way your [D7] bluesies
[G] Shine start [Go] with your [D7] shoesies
[B7] Shine each place up
[Em] make it look like new
[A7] Shine your face up,
[D7] wear a smile or two
[G] Shine your [Go] these and [D7] thosies
You'll [B7] find that everything
will [Em] turn [B7] out [Em] fine
[C] Folks will [Go] shine up to ya
[G] Everyone will [E7] how-dy-do ya
You'll [A7] make the [D7] whole world [G] shine!