Leer improviseren. 2003-2004.
Les 26: populaire opeenvolgingen van akkoorden.

Iets nieuws scheppen komt neer op het op een nieuwe manier verbinden van bestaande dingen. Zo zien we bij akkoordenschema's vaak dezelfde opeenvolgingen van akkoorden terugkomen. Het is praktisch een inventaris te hebben van stukjes die je aanspreken en die je graag gebruikt voor het ontwerpen van een nieuw akkoordenschema. Je moet dan wel stukjes uitkiezen die samengaan en die op een muzikale wijze samenvoegen. Je moet er maten tussenlassen zodat het geheel lekker loopt. Voor een vierkwartsmaat is het normaal om met 16 of 32 maten te werken.

Voor het samenstellen van akkoordenschema's kunnen we gebruik maken van populaire opeenvolgingen van akkoorden. Hier volgen enige voorbeelden voor de begintoonaard C.
  1. C - F - G7 - C
  2. C - Cdim - G7 - C
  3. C - Gdim - G7 - C
  4. C - Am - Dm - G7
  5. C - C#dim - Dm - G7
  6. C - A7 - D7 - G7 - C
  7. C - Am - D7 - G7 - C
  8. C - D7 - G7 - C
  9. C - C7 - F - D7 - G7
  10. C - F - C - G7 - C
  11. C - Gm - A7 - D7 - G7 - C
  12. C - C7 - F - Fm - C
  13. C - Fm - G7 - C
  14. C - Am - Ab7 - G7 - C
  15. C - E7 - A7 - D7 - G7
  16. C - E7 - Am - D7 - G7
  17. Em7 - Ebm - Dm7 - G7 - C
  18. Em - A7 - D7 - G7 - C
  19. Em - Am - Dm - Gaug - C
  20. C - Dm - Em - Dm - C
  21. C - Eb7 - Dm7 - G7
  22. C - Ab7 - G7 - C
  23. C - Ab7 - Dm - G7 - C
  24. Gm - A7 - Fm - G7 - C
  25. C - C7 - F7 - C - Ab - G7 - C
  26. Dm7 - G7 - Am7 - Ab7 - G7 - C
  27. C - Dm - E7 - A7 - Cm - D7 - G7 - C
  28. C - C7 - B7 - Bb7 - A7 - D7 - G7 - C
  29. C - Bb7 - C
  30. C - F7 - C
  31. C - Ebm - Dm - Db7 - C
  32. C - Eb7 - D7 - Db7 - C
  33. Am - E7 - Gm - A7 - Fm - G7 - C
  34. Am - G#aug - C - D7
  35. Cm - Fm - G7 - Cm
  36. Ab - G7 - Em - Am
  37. B7 - Em - D7 - G7
  38. F7 - C - Ab7 - G7
  39. E7 - Eb7 - D7 - G7 - C
  40. C - Caug - F - Fm - C - D7 - G7 - C
Op de eerste plaats zijn deze opeenvolgingen slechts een greep. Op de tweede plaats ontbreekt de maatindeling. De bedoeling van de lijst is om je bij het samenstellen van een akkoordenschema op weg te helpen. Je kunt als volgt te werk gaan.

Neem een van de bovenstaande opeenvolgingen, bijvoorbeeld 5 (C C#dim Dm G7). Als je die speelt kan de behoefte bestaan om die een keer te herhalen. Vervolgens zou je een afsluiting willen. Daartoe kun je een andere opeenvolging proberen, bijvoorbeeld nummer 12 (C C7 F Fm C) zou aardig passen. Tot slot aanvullen tot 16 maten kan het volgende akkoordenschema opleveren:
C - C#dim - Dm - G7 - C - C#dim - Dm - G7 - C - C7 - F - Fm - C - G7 - C - C.

Nog een voorbeeld: nummer 19 kan aldus worden aangevuld tot 8 maten:
C - Em - Am - Dm - Gaug - Gaug - C - C.

Nog een voorbeeld: nummer 13 kan leiden tot het volgende akkoordenschema van 8 maten:
C - Fm - C - Fm - C - Fm - G7 - C. Tot slot kan een schema door toetsen tellen in een andere begintoonaard worden gezet. Bijvoorbeeld, in begintoonaard G wordt het laatste schema: G Cm G Cm G Cm D7 G.
HUISWERK:
Ontwerp een akkoordenschema m.b.v. bovenstaande progressies. Vul de lijst met progressies eventueel aan met delen van akkoordenschema's die je zelf vaak bent tegengekomen of gebruikt.
<< Startpagina / Index van de cursus / Volgende pagina >