Leer improviseren op de piano. Cursisten

Groepsles blijkt beter dan privť-les. De confrontatie met de verschillen in aard en vooropleiding prikkelt tot het zoeken naar eigen innerlijke, artistieke behoeften. Wat door reguliere instanties als mooi wordt gepredikt, is niet altijd het meest bevredigend voor eigen spel. Daarvoor gelden andere maatstaven dan voor luisteren naar een ander. Dit aspect is belangrijker geworden sinds de audioapparatuur veel live muzikanten heeft verdrongen. Bij improviseren zijn de verschillen groter dan bij spelen van blad. De MIDI-opnamen zijn bedoeld om dat te illustreren. Zeker bij improviseren wordt bij de aanslag en de keuze van de tonen en akkoorden speciaal gelet op de klank en de eigenschappen van het instrument. Op een computer met een gewone geluidskaart en kleine luidsprekertjes blijft er weinig over van de oorspronkelijke muziek. Laat ons hopen dat het voldoende is als lesmateriaal: het karakter van de speler en genoegen beleven aan improviseren hebben veel met elkaar te maken.

Cursisten:

Anke Muzikaal; heeft stukken gecomponeerd; speelt hier geen eigen werk.
Annie Kan een akoestische piano laten zingen als geen ander.
Bart Speelt vaak evergreens op het gehoor.
Dorien Speelt goed van Klavarscribo, maar kan ook improviseren
Dick Improviseert complexe muziek met mooie harmonieŽn.
Ed Eerste jaar bij de groep; zodra je hem ziet, is het al feest.
Edith Heeft een indringende stijl en zingt bij haar zelfverzonnen liederen.
Frans Accordeonist; pas bij de groep; zingt tijdens het spel.
Fred Zoon van een beroepsmusicus; speelt veel op gevoel.
George Artistiek gevoelig.
Hans D Accordeonist; onuitputtelijke fantasie voor verhalende muziek.
Hans M Speelt diverse muziekstijlen; pedaalwerk beperkt door voetblessure.
Henk Heeft een breed repertoire en treedt ook professioneel op.
Henkk Speelt goed de stride stijl en kent veel evergreens uit het hoofd.
Jirko Van huis uit Tsjech met de bijpassende muzikaliteit.
Jo Speelt klarinet; verbreedt zijn muzikale visie met piano.
Joep Heeft het hemelse spelen in de groep geÔntroduceerd.
Ko Pas bij de groep; kent al akkoorden.
Lisette Saxofoniste; verbreedt visie met piano.
Marij Speelt orgel en moet nog wennen aan de piano.
Nel Speelt harmonica; verzint steeds sprekende melodieŽn.
Nonny Haar spel roept meditatieve sfeer op.
Ria Klassiek georiŽnteerd; zoekt bij improviseren klassieke elementen.
Sjanny Klassiek geschoold; improviseert schitterend.
Suzanne Speelt cello en is pas bij de groep.
Teun Saxofonist en arrangeur, waarvoor hij orgel gebruikt.
Vera Improviseert volgens een ondoorgrondelijke formule.
Veronie Klassiek geschoold; is pas later gaan improviseren.

Website cursisten:

Alexandre
Bram

HUISWERK: Beluister het spel en ga na welke muziek prettig in het gehoor ligt. Let daarbij naast de gangbare schoonheidscriteria er ook op of de speler zelf plezier heeft in zijn spel, of hij gespannen speelt of boven zijn macht en meer van dergelijke elementen, die vaak als bijkomstig worden bestempeld, maar die bij het spelen in de groep blijken van waarde te zijn. Bedenk, dat de klank die de speler had, voller zal zijn geweest dan wat er uit de computer komt.


<< Startpagina / Index van de cursus / Volgende pagina >