Leer improviseren. 2004-2005. Les 06: stijlen, geavanceerde akkoorden.

Om in een bepaalde stijl te spelen moet je hem goed aanvoelen, maar dan nog moet je er veel uitzoekwerk in steken om de subtiele elementen te vinden waar het nou eigenlijk om gaat. (Toen ik bij een verzoek om rock en roll te spelen dacht er met een boogie woogie vanaf te komen, ging ik af). De funkliefhebber die me e-mailde niet te weten hoe hij mijn lessen voor die stijl kan gebruiken, moet te rade gaan bij degenen die een dergelijke stijl spelen en bovendien zelf uitzoeken wat essentieel is.

Een stijl kan ontstaan door bepaalde elementen weg te laten of toe te voegen. Een voorbeeld van beperking zijn de akkoorden en modulaties bij de blues en zijn uitvloeisels zoals boogie woogie (waar ook rubato weggelaten moet worden), rock en roll, funk, etc. Toevoegingen zien we bij de geavanceerde akkoorden (Een arrangeur van een big band zei: "Je kunt ze toch niet allemaal hetzelfde laten spelen").

Een truc om met geavanceerde akkoorden te beginnen is om aan de primaire akkoorden tonen toe te voegen op de volgende manier. Gewone majeur akkoorden vervang je dan door sext- of majeurseptime akkoorden, mineurakkoorden door mineurseptime- of mineursextakkoorden en septimeakkoorden door noneakkoorden of diminished septimeakoorden (die 3 tonen hetzelfde hebben). Ook kan een toon uit een akkoord weggelaten worden. Je hoeft niet alleen te zoeken onder bestaande akkoorden (de songbook akkoorden uit les 07 van 2003-2004). Je kunt van een gewoon akkoord uitproberen welke toon je er eventueel aan kunt veranderen. Hoewel de volgende tabel niet blindelings toegepast kan worden omdat je gevoel voor de stijl moet hebben, kan hij toch het beginnen met geavanceerde akkoorden vergemakkelijken. De akkoorden zijn alleen voor C gegeven en in de grondligging. Bijvoorbeeld in de eerste regel zien we dat je C6 kunt gebruiken i.p.v. C. Dus ook F6 i.p.v. F, enz.

geavanceerd akkoord: bijv.: in tonen: i.p.v. in tonen:
(majeur)-sext C6 c+e+g+a C c+e+g
mineur-sext Cm6 c+eb+g+a Cm of F7 c+eb+g of f+a+c+eb
majeur-septime Cmaj7 c+e+g+b C of Em c+e+g of e+g+b
mineur-septime Cm7 c+eb+g+bb Cm c+eb+g
none C9 c+e+g+bb+d C7 c+e+g+bb
septime met verlaagde 5e C7-5 c+e+gb+bb D7aug d+f#+a#+c
septime met een verlaagde 9e C7-9 c+e+g+bb+db A7 a+c#+e+g
mineur-septime met verlaagde 5e Cm7-5 c+eb+gb+bb Ab7 ab+c+eb+gb
diminished septime Cdim7 c+eb+gb+a B7 (D7, F7, Ab7) b+c#+d#+a (etc)


We hebben geleerd een song die je wilt spelen eerst terug te brengen tot primaire akkoorden (majeur, mineur, septime en eventueel diminished en augmented). Nu leren we de zaak weer ingewikkelder te maken door die akkoorden te vervangen door geavanceerde akkoorden (als we van die stijl houden natuurlijk). De reden is om een lied gemakkelijker te kunnen onthouden: de hoofdlijnen via het schema in primaire akkoorden en de geavanceerde sfeer via een procedure voor het toevoegen van tonen.
Bijv., Autumn Leaves kan de volgende akkoorden krijgen (In les 04 van 2003-2004 staan de primaire akkoorden, alleen D7 hadden we nog niet geleerd; daar stond toen een noodoplossing waar nu D9 staat):

The falling [Dm7] leaves [G9] drift by the [Cmaj7] window
[Fmaj7] The autumn [Dm6] leaves [Fdim7] of red and [Am7] gold
I see your [Dm7] lips [G9] the summer [Cmaj7] kisses
[Fmaj7] The sunburned [Dm6] hands [Fdim7] I used to [Am7] hold
Since you [Fdim7] went away the days grow [Am7] long
And soon I'll [G9] hear old winter's [Cmaj7] song
But I [Dm7] miss you most of [Fdim7] all my [Am] darling
[C6] When [D9] autumn [E9] leaves start to [Am7] fall.
Click to hear these chords.
HUISWERK:
Geef een lied dat je kent een geavanceerde sfeer door de akkoorden van toegevoegde tonen te voorzien eventueel m.b.v. de tabel.
<< Startpagina / Index van de cursus / Volgende pagina >