In die periode heb ik nog steunpunten nodig. Bepaalde karakteristieke stukken speel ik volgens de oorspronkelijke melodie en ik improviseer op de rest. Hoe beter ik het stuk ken, hoe minder van die oriëntatiepunten ik nodig heb. Het is niet moeilijk om die punten te vinden, want je loopt er vanzelf tegenaan als je probeert op het lied te improviseren. In het begin is bijna het hele lied een dergelijk punt, maar door steeds het lied te spelen en erop te improviseren, ga je vanzelf merken, waar je een ruggensteuntje nodig hebt. Meestal is het begin van een regel daar geschikt voor.
Als voorbeeld volgt hier het lied 'If you were the only girl (boy) in the
world', waarmee ik pas begonnen ben zodat ik een aantal van die punten
nodig heb.
Hoor het lied.
Ik heb de stukken onderstreept waarvan ik de oorspronkelijke melodie me goed bewust in het geheugen heb geprent, zo goed dat als ik mijn oriëntatie kwijt ben, ik die toch altijd terug zal kunnen vinden.
If [G] you were the [E7] only [A7] girl in the world
And [D7] I were the only [G] boy
Nothing else would [Gdim7] matter in the [Am] world today
[D7] We could go on [Daug] loving in the [G] same old way
A Garden of [E7] Eden [A7] just made for two
With [D7] nothing to mar our [G] joy
I would [Gdim7] say such [Bm] wonderful things to you
[Am] There would [D7] be such [G7] wonderful things to [E7] do
If [F] you were the [Gdim7] only [G] girl in the [E7] world
And [A7] I were the [D7] only [G] boy.
Van het gedeelte na een onderstreping en tot de volgende moet het
aantal maten wel blijven kloppen en in grote lijnen de akkoorden, maar
de melodie kan helemaal anders zijn. Wel moet de melodie blijven
passen in de lopende toonaard, maar als je muzikaal bent voel je dat wel
aan. Hoogstens maak je vergissingen maar die zullen steeds minder
voorkomen naarmate je vaker op het lied hebt geïmproviseerd.
Hoor wat ik bedoel.
Doordat je het lied niet steeds in zijn oorspronkelijke vorm speelt, kun
je het ook volhouden om het zeer vaak te spelen. Iedere keer verzin je er
andere melodieën bij en ze zijn de mooiste die er zijn, want het is steeds
je eerste keuze van dat moment.
Hoor wat ik bedoel.
Het lied 'Its a long way to Tipperary' ken ik zo lang dat ik geen oriëntatiepunten
meer nodig heb. Ik zal het gewoon spelen en daarna erop improviseren zonder oriëntatiepunten.
Klik om het te horen.