1. es (de zogenaamde 'blue note', die eigenlijk ergens tussen de tonen es en e moet zweven, maar dat kan alleen met de menselijke stem of een solo-instrument; daarom neemt de pianist de es vaak samen met een a of een g, of zelfs met een e),
2. bes tijdens het akkoord C (om een overgang naar het akkoord F in te luiden; bes is de septiemtoon van het C-akkoord),
3. a (geeft een swing effect),
4. De tonen als hierboven, maar dan verwerkt in korte melodietjes, die steeds herhaald worden (de zogenaamde 'riffs'); in die melodietjes komen nog andere, neutrale, tonen voor, zoals c, e en g.
5. Tonen van akkoorden die we blues kennen (diminished-akkoorden en septimeakkoorden).
6. Ritmisch
Toen [C] onze [G7] mop een [C] mopje was
Was ie [F] aardig om te [C] zien
Nu [G7] bromt ie alle [C] dagen
En [G7] bijt nog boven[C]dien
Waf [G7] woef waf woef waf [C] woef waf woef
En [F] bijt nog boven[C]dien
Nu [G7] bromt ie alle [C] dagen
En [G7] bijt nog boven[C]dien.
Hoor Mopje gewoon
Hoor Mopje jazzy
Hoor Mopje nogmaal jazzy