Leer improviseren. 2005-2006. Les 08: jazz effecten bij 'Een Mopje'.

Jazzy effecten ontstaan door gebruik van de volgende tonen (uitgaande van de toonaard C):

1. es (de zogenaamde 'blue note', die eigenlijk ergens tussen de tonen es en e moet zweven, maar dat kan alleen met de menselijke stem of een solo-instrument; daarom neemt de pianist de es vaak samen met een a of een g, of zelfs met een e),

2. bes tijdens het akkoord C (om een overgang naar het akkoord F in te luiden; bes is de septiemtoon van het C-akkoord),

3. a (geeft een swing effect),

4. De tonen als hierboven, maar dan verwerkt in korte melodietjes, die steeds herhaald worden (de zogenaamde 'riffs'); in die melodietjes komen nog andere, neutrale, tonen voor, zoals c, e en g.

5. Tonen van akkoorden die we blues kennen (diminished-akkoorden en septimeakkoorden).

6. Ritmisch


Als voorbeeld komt hier een mopje, eerst gewoon en daarna jazzy:

Toen [C] onze [G7] mop een [C] mopje was
Was ie [F] aardig om te [C] zien

Nu [G7] bromt ie alle [C] dagen
En [G7] bijt nog boven[C]dien

Waf [G7] woef waf woef waf [C] woef waf woef
En [F] bijt nog boven[C]dien

Nu [G7] bromt ie alle [C] dagen
En [G7] bijt nog boven[C]dien.

Hoor Mopje gewoon
Hoor Mopje jazzy
Hoor Mopje nogmaal jazzy


HUISWERK: Als vorige keer, eventueel jazzy.
<< Startpagina / Index van de cursus / Volgende pagina >