Leer improviseren. 2003-2004. Les 18: diminished akkoorden.
Bij improviseren is het handig om muziek structureel te bekijken: 1) wat
is de begintoonaard, 2) wat zijn de diverse toonaarden die doorlopen
worden, 3) wat zijn de akkoorden.
Bij die akkoorden is het handig ook weer de structuur eerst te beschouwen
volgens louter de majeur- en mineurakkoorden. Je kunt nou wel zeggen,
dat de essentie van een muziekstuk nou juist gelegen is in het gebruik
van bepaalde complexe akkoorden (C9+, Cmaj7-5, etc), dat neemt niet
weg dat je er een vereenvoudigde harmonische onderstroom in kunt
veronderstellen, die je helpt de draad van het verloop vast te houden.
Vergelijk de plot van een verhaal.
Bij de primaire akkoorden hebben we echter naast de mineur- en
majeurakkoorden ook de diminished en augmented akkoorden vermeld.
De reden daarvoor is dat het drieklanken zijn en als zodanig
fundamenteel bij het combineren van tertsen. De dim-akkoorden
verdienen extra aandacht. Als een dim-akkoord wordt gebruikt als basis
van de harmonische stroom, dan is er moeilijk een aanvaardbare
vervanger te vinden bij de majeur- en mineurakkoorden. Een voorbeeld
is het volgende akkoordenschema:
C Cdim C Cdim C A7 Dm G7...
Hoor dit schema.
De naam diminished (verminderd) slaat op het verkorten van de kwint
(Cdim heeft c-ges i.p.v. c-g). Enerzijds zou het logisch zijn om te
spreken van verminderd mineurakkoord (Cmdim), omdat het eerste
interval van de drieklank een kleine terts is (c-es), anderzijds zou je
kunnen zeggen dat beide intervallen verminderd zijn.
De zaak wordt nog vreemder, want meestal wordt bij het improviseren
Cdim7 gebruikt als vervanger van Cdim, Ebdim, Gbdim en Adim.
Alleen de fijnproever zal zich storen aan het verschil. Vervang in het
vorige akkoordenschema Cdim maar door Cdim7.
Hoor voorgaande schema met dim7 i.p.v. dim.
In de praktijk werkt het gemakkelijk dat je maar rekening hoeft te
houden met 3 verschillende dim7-akkoorden i.p.v. met 12 dim-akkoorden. Het
is zelfs zo ingeburgerd, dat bijna altijd dim geschreven
wordt als dim7 bedoeld is.
De term 'septime' is ook vreemd, want bij C7 is de septimetoon de bes
en bij Cdim7 is dat de a. Als excuus kun je aanvoeren dat je tellen moet
over de verminderde ladder. Die heeft om de andere een hele en een
halve toonafstand. Dan is de 7e toon de a. Al die vreemdheden zijn
meteen een aanwijzing voor het toepassen van dim-akkoorden. Ze
geven namelijk ook gevoelsmatig een vreemd effect.
Typische toepassingen voor het dim7-akkoord zijn:
-Bijna ieder septimeakkoord kan vervangen worden door het dim7
akkoord dat 3 van de 4 tonen gemeenschappelijk heeft. Weliswaar
ontstaat dan het vreemde (spannende) effect erbij. Hoe vaak je dat
toepast, hangt af van de muziekstijl. Bij barmuziek kun je het veel
gebruiken.
Vergelijk schema Em B7 met schema Em Ebdim7.
-Als tussenstap bij een modulatie. Je hebt bijvoorbeeld een song
gespeeld in C, maar de zangstem klinkt mooier in Bes, dan moduleer je
naar Bes zodra de zanger gaat inzetten, maar om die overgang wat
vloeiender aan te geven, kun je Cdim7 er tussenin aanslaan.
Modulatie van toonaard A naar toonaard G via Adim7.
-Voor een interessant effect. Bijvoorbeeld in de song 'When the saints
go marching in' kan het mineurakkoord vervangen worden
door een dim7-akkoord. Dat is niet juist maar wel leuk. In G is
het schema:
G G G D7 G G7 C Cm G D7 G
'De Saints' gewoon en met Gdim7 als vervanger van Cm.
-Noodsprong als je niet weet wat het echte akkoord is. Het wil nog wel
eens werken. Je moet toch wàt aanslaan. Een dim7-akkoord kan door
zijn onduidelijke bedoeling beschouwd worden als improvisatie.
Bovendien is de trefkans op de best passende dim7 1 op 3, tegen een
ander akkoord 1 op 24 (als je alle mineur- en majeurakkoorden rekent).
-Als het in de compositie bedoeld is, bijvoorbeeld het 2e akkoord in
'Stormy Weather':
G G#dim7 Am D7.
Hoor het effect van het dim7-akkoord.
De dim drieklank wordt door zijn verfijndheid bij improviseren weinig
gebruikt. Ook het verschil in ligging tussen c-es-ges en es-ges-c ligt wat
gevoeliger dan tussen c-es-ges-a en es-ges-a-c.
Het verschil is bij de drieklank groter dan bij de vierklank.
HUISWERK:
Ga dim7-akkoorden gebruiken. Speel ermee. Sla ze eens
aan en wen aan de typische sfeer. Speel ze gebroken (zoals in the
Moonlight Serenade van Beethoven) om melodieën op te maken.
<< Startpagina / Index van de cursus / Volgende pagina >